Post Top Ad

úterý 12. září 2017

Co mít připraveno doma před porodem - MUST HAVE

Všude se řeší to, co máte mít s sebou v tašce do porodnice. Bohužel už se nikde nepíše, co máte mít připraveno doma, abyste se nezbláznila, až se vrátíte z porodnice s dalším členem domácnosti navíc. Je toho hodně, takže aby byl seznam přehlednější, rozdělila jsem věci do 2 kategorií: věci pro mimino a věci pro vás. Tenhle článek je věnován věcem, bez kterých se fakt neobejdete. Další díl bude o věcech, který nejsou bezpodmínečně nutný, ale ulehčí vám život :)

Pro mimino:

  • Postýlka - dítě musí někde spát a i když vaše náruč bude možná to jediný místo, kde usne, pro páteř dítěte bude lepší postýlka s kvalitní matrací. Já přečetla spoustu rad např. o tom, jak daleko od sebe by měly být šprušle postýlky. Nakonec jsem se na všechny tyhle čísla vybodla a na radu zasloužilé matky se spokojila s tím, že má postýlka polohovací rošt (můžete dát dítě v postýlce výš nebo níž) a stahovací bočnici (aby vaše záda nebolela, až se budete ohýbat pro dítě až dolů). Ještě by bylo dobrý, aby byla postýlka nalakovaná zdravotně nezávadným lakem. Takovou jsem nakonec sehnala na bazaru za 400 Kč. Rozšoupla jsem se teda na matraci a pořídila Papouščeti echtovní supr čupr certifikovanou zdravotní od firmy Magniflex (prodává Ottointerier) za cca 2 500 Kč. A zatim spokojenost.

  • Mantinel do postýlky - to je takový polstrování, co dáte kolem dokola vnitřku postýlky. Už se mi stalo, že jsem přišla k dítěti a to bylo celé říčné "opřené" hlavou o stěnu postýlky. Nebýt mantinelu, asi by si dalo pěknou ďahu do hlavičky. Tak proto ho potřebujete.

  • Deka - určitě mějte připraveno pár dětských deček, kterými malé přikrejete nebo rovnou zabalíte jako do zavinovačky. Chce to aspoň 2.
  • Ložní prádlo do postýlky - jednoznačně potřebujete aspoň 2 prostěradla (to druhý, když si ho dítě počůrá). Peřinu jako takovou ze začátku nejspíš potřebovat nebudete, stejně tak jako polštář (polštář se miminkům nedává).
  • Zavinovačka - děti se v zavinovačkách cítí dobře, páč jim to připomíná stísněný prostor v břiše a navíc je v nich teplo. Doporučuju mít připravené aspoň 2 pro případ, že si dítě tu jednu zas počůrá. Dělaj se tzv. rychlozavinovačky, což jsou ty, které zapnete na suchý zip. Výhodou je to, že dítě zabalíte opravdu rychle, nevýhoda spočívá v tom, že když je dítě malý, tak bude v takový rychlozavinovačce nejspíš plavat a vy s tím nic neuděláte. Proto bych pořídila jednu rychlo a jednu klasickou se zavazováním na šňůrky, do které mimino vždycky zabalíte napevno, i když bude malé.
  • Chůvičky - chtěli jsme je pořídit až později, až s malým někam pojedem. No, hned druhý den, co jsme byli doma, jsme chůvičky objednali a vyzvedli. Malej totiž vydává ve spánku takový zvuky, že jsem se s ním v pokoji absolutně nevyspala. Takže teď malýho uložíme u něj, zapneme chůvičku a já jdu v poklidu spát do ložnice. Někdo možná namítne, že jsem krkavčí matka, když nespím s malým v pokojíčku. Já jsem ale takhle vyspaná = spokojená => i dítě je spokojený. Chůvičky navíc využijete i ve chvíli, kdy třeba dítě spí v jednom pokoji a vy vaříte v kuchyni, kde běží třeba digestoř. Nebo když s dítětem někam vyrazíte :) Chtěla jsem chůvičky pořídit na bazaru, ale koupě nových byla nejrychlejší varianta a pro nás tedy v danou chvíli volba číslo jedna. Pořídili jsme ty od Philips Avent, model SCD560 za cca 2 000 Kč. Jsem spokojená, doma i venku fungovaly zatím vždy spolehlivě.
  • Kus nábytku na přebalování - hodně lidí pořizuje přebalovací pulty a komody. Mně se zdál tenhle kus nábytku trochu zbytečnej díky jednostrannému využití. Nakonec jsme tedy místo pultu pořídili dětský rostoucí stůl od firmy Mayer (prodává Ottointerier), nastavili ho na nejvyšší výšku a na něj dali přebalovací podložku a všechny další věci. Není tak vysoký jako přebalovací pult, ale záda mě zatím nebolí a hřeje mě u srdce to, že až skončí éra přebalovací, poslouží tenhle kus nábytku jako dětský stůl. Třeba až do 18 let :)


  • Přebalovací podložka - pokud máte přebalovací pult s integrovanou přebalovací podložkou, není nutné pořizovat. Jinak se taková věc jednoznačně hodí a doporučuju pořídit tu tvrdou tvarovanou, ne tu nafukovací. Prodávaj je třeba v Ikea, já tu mou sehnala opět na bazaru za 400 Kč a je značky Polly.

  • Jednorázové přebalovací podložky - z jedný strany maj takovou savou buničinu, z druhý igelit. Budou se vám 100% hodit na cesty (např. k doktoru), já je používám i doma. Na přebalovací podložku, která je z takovýho ne úplně příjemnýho a studenýho PVC, jsem dala prostěradlo. A abych to prostěradlo nemusela pořád měnit a prát, dávám na něj ještě tyhle jednorázový přebalovací podložky. Když ji dítě počůrá, dám ji jednoduše uschnout a klidně použiju víckrát. Daj se pořídit v každý drogerii nebo supermarketu tam, kde maj plíny. Měla bych doma připravené tak 2 balení a pak si je napsala na seznam věcí, který můžou nosit příbuzný :)
  • Koš na pleny - řešila jsem speciální koš na pleny, aby to nepáchlo po celým bytě, nakonec mám ale úplně obyč košík z Ikea za pár stovek (možná ani to ne). A bohatě stačí. Plíny kojenýho novorozence totiž vůbec nesmrdí.


  • Něco na utírání zadku - buď můžete koupit klasický vlhčený ubrousky nebo půjdete cestou suchého ubrousku + vody nebo jiného přípravku. Já používám přípravek Medvídek od firmy Eoné, což je takovej mycí olejíček, a ubrousky Perlička, také od firmy Eoné. Flaška Medvídka vyjde na cca 150 Kč a vydrží opravdu dlouho, protože se ředí s vodou. Pro snadnou aplikaci bych pořídila i lahvičku s rozprašovačem za cca 25 Kč. Tyhle věci maj třeba v Bioplanetě. Vlhčený ubrousky se vám budou hodit tak jako tak, až někam pojedete nebo do tašky ke kočáru. Takže pořiďte aspoň jedno, lépe 2 balení. Zadek se mimochodem dá ještě mýt v umyvadle pod tekoucí teplou vodou. Malej to má nejradši, jenže naše koupelna je fakt blbě řešená, takže zatím ubrouskujeme.
  • Dětský olejíček - dětská kůže se ještě neumí promašťovat, takže je třeba dítě čas od času namazat nějakým olejíčkem, hlavně po koupání. Já měla Růženku od Nobilis Tilia, teď došla (cca po 4 týdnech), tak mažu kokosovým olejem bez vůně.
  • Líh - budete ho potřebovat ze začátku na ošetření pupíku, lahvička stačí a pořídíte ji v každé lékárně.
  • Gáza - může se hodit např. na čištění očí nebo i pupíku, pokud si netroufáte uchošťourem. Opět seženete v každé lékárně. Vzala bych aspoň tak 20 čtverečků (v jednom balení bývají 2).
  • Uchošťoury - na čištění pupíku, nosu atd. Jedno balení stačí.
  • Jednorázové pleny - ty se nikdy neztratí. Já je střídám s látkovejma plenama, ty jednorázovky se hodí na ven/cestování/k doktorce atd. Pořiďte aspoň 1 balení těch nejmenších (pro novorozence) a pak tuhle položku hoďte na seznam příbuzným ;)
  • Látkové pleny - i když nemáte v plánu dávat látkové pleny, pár jich budete potřebovat třeba na utírání pusy od mlíka, utírání blitků, jako sluneční clonu na kočár atd. 10 kousků by mohlo stačit.
  • Oblečení - s velkostí nemůžu poradit, protože nikdy nevíte, jak velký dítě se vám narodí. Určitě mějte ale doma připraveno něco od velikosti 50 do 62 (velkost dětského oblečení udává velikost dítěte v cm). Nejvíc upotřebíte tzv. bodýčka a dupačky. Chce to mít taky nějaký ponožtičky, polodupačky (to jsou tepláčky s ťapkama, takže pak nepotřebujete ponožky), kabátek, čepičku a rukavičky. Až se vám to narodí, tak uvidíte, od jaké velikosti toho pořídit víc. Věřte, že všichni budou radostí bez sebe, že můžou kupovat a nosit vám ty roztomilý dětský hadry. Stačí, když dáte všem vědět, jakou velikost chcete :)
  • Vanička/kyblík - jednou za 2 až 3 dny se dítě koupe. S vaničkou zkušenosti nemám. V kyblíku je malej hrozně spokojenej, skoro v něm už usnul a jednou se do něj i pokadil :D Máme ten od značky Shantala koupenej na bazaru za 300 Kč, novej stojí cca 600 Kč.
  • Osuška/župánek - po koupání musíte dítě co nejrychlejš zabalit do něčeho teplýho a osušit ho, takže kupte domů nějakou tu dětskou osušku nebo župánek.
  • Dudlík - ačkoli nejsem příznivcem dudlíků, protože prej ničí sací reflex, pár jich mám doma a musím říct, že v krizových situacích se hodí. Krizovou situací myslím např. cestu autem, MHD nebo třeba oběd v restauraci. Kupte tak 2 kousky pro nejmenší (obvykle označené 0+).
  • Kočár - v dnešní pokročilý době už můžete s miminem naběhnout ven hned potom, co vás pustí z porodnice (pokud jste oba zdraví, samozřejmě). Takže je dobrý mít připravenej kočár na venčení, ať už doma, u příbuzných nebo třeba v garáži (znáte tu pověru, že kočár by doma až do porodu bejt neměl, ne?). Nejdůležitější je, aby se vám vešel do kufru auta, tak si to zkuste nebo změřte. Fungl novej kočár vás vyjde minimálně na 13 000 Kč, ale bude to polskej plasťák. Já od začátku věděla, že novej nepotřebuju, takže jsme hledali po bazarech. Nakonec máme kočár značky Gesslein od kolegy z práce za 3 500 Kč (trojkombinace = hlubokej kočár pro novorozence + tzv. sporťák pro starší, co už sedí + tzv. vajíčko, což je autosedačka, která se dá nasadit i na konstrukci kočáru). Vozí se v něm  teď už 4. dítě a jsem naprosto spokojená, hlavně teda s vložnou taškou, která slouží místo hluboké korby a kterou můžu úplně jednoduše vzít za uši a vynést do druhého patra bez výtahu.
  • Autosedačka - to je nutnost obvykle už do porodnice, abyste měli dítě v čem odvézt domů. Pokud nemáte ověřenej zdroj použité autosedačky, radši bych koupila novou - nikdy nevíte, jestli nebyla třeba bouraná a není tak snížená její ochranná funkce. My máme sedačku značky Maxi Cosi, kterou jsme koupili spolu s jetým kočárem od kolegy.
  • Tlumené osvětlení - není dobrý miminu svítit do obličeje klasickým ostrým světlem, tak si doma připravte podmínky pro to, abyste mohli s dítětem v náručí projít v podstatě celé obydlí bez toho, abyste ho světlem probudili. My to vyřešili nákupem asi 3 malých lampiček do zásuvky z Obi, každá stála cca 250 Kč. Jednu jsme dali do dětského pokoje, druhou do obýváku a třetí do ložnice.


Pro vás:

Poznámka: Tyhle věci vychází z mých vlastních potřeb, což znamená z potřeb ženský, která rodila přirozeně, neměla žádná porodní poranění a kojí. Ženský, který rodily císařem, byly šitý nebo nemůžou kojit a dávaj umělý mlíko, by určitě tenhle seznam obohatily o další položky nebo některý naopak škrtly.

  • Vložky - nepočítejte s tím, že se z porodnice vrátíte domů naprosto v cajku. Když už nebudete mít žádné bolístky a stehy, minimálně budete krvácet, a to nejspíš několik tejdnů. Proto je dobrý mít doma připravený vložky. Nejdřív ideálně ty poporodní, který větraj. Mně se osvědčily Samu od firmy Hartmann. Pak je můžete vyměnit za ty běžný velký s křidýlkama. No a nakonec už budou stačit jen takový ty malý tenký. Od každýho druhu mějte doma aspoň 1 balení.
  • Klasický kalhotky - možná tahle položka zní hloupě, ale já nosila až do porodu jen tangáče a klasických kalhotek doma moc nemám, tudíž byl problém skoro na světě. Doporučuju mít doma aspoň tak 7 ks kalhotek, do kterých narvete ty velký vložky, ideálně bavlněných, aby to větralo.
  • Vložky do podprdy - až se vám nalejou prsa mlíkem, budou se vám tyhlety vložky na kozy hodit. Ochrání vás od tekoucího mlíka všude po těle a po oblečení. Měla jsem jedny z bio bavlny od firmy Organyc, ale chlupy z téhle bio bavlny mi ulpívaly na bradavkách, takže ty nedoporučuju. Pak jsem koupila jedny úplně obyč někde v drogerii a zatím ok. Jedno balení vám bude na začátek stačit. Mimochodem, dělaj se i látkový, ty jsem ale nikde v krámu neviděla, takže jedině objednat přes net.
  • Kojící podprda - můžete mít připravenou lambádu, která se dá taky celkem dobře použít, ale kojící podprda s takovým tím odepínacím ramínkem je o hodně pohodlnější. Kupte si jednu nějakou levnější a pak, až budete vědět, jakou máte velikost, můžete koupit nějakou luxusnější. Levný a obyč jsem zahlídla třeba v C&A. Velikost zkuste koupit tu, kterou máte před porodem.
  • Odsávačka mlíka - až do doby po porodu pro mě byla odsávačka skoro sprostý slovo. Bez ní bych nicméně nejspíš zemřela na zánět prsou. Dělaj se mechanický a elektrický. Já mám mechanickou od značky Medela a stačí, i když mě občas pěkně bolí ruka, když odsávám větší množství :) Radím ale mít nějakou, alespoň obyč, doma připravenou. Já mám půjčenou, ale našla jsem, že ta moje manuální stojí nová cca 1 000 Kč, elektrické jsou logicky dražší.

  • Kojící košilka - mějte doma připravený aspoň 2, ať máte na střídačku. Nemusí být přímo kojící, stačí jakákoli na ramínka, která vám umožní jednoduše a rychle vyndat kozu v noci při kojení křiklouna.
  • Jídlo - při kojení byste neměla jíst nic nadýmavýho, hlavně ne pečivo, knedlíky atd. Dobrý jsou místo toho různý kukuřičný, pohankový atd. plátky. Můžete si je koupit dopředu, vydrží dlouho a všechno. Pak ideálně zaúkolujte příbuzný (třeba mámu, babi, tchýni atd.), ať vám nějaký vhodný jídlo navaří a přinesou. Pokud nemáte takový hodný příbuzný, možná bude dobrý si něco připravit předem a hodit do mrazáku. Jo a supr rychlovka jsou jablka a (ideálně) raw müsli tyčinky, který můžete čapnout, během chvilky sníst a zahnat tak vlčí hlad.
  • Plán návštěv - teď nemyslím vytvořit přímo plán, ale rozmyslete si, koho chcete doma a kdy. Z vlastní zkušenosti doporučuju s návštěvama počkat až do doby, než si všechno sedne a vy si budete jistá v kramflecích. Jinak hrozí, že příbuzný akorát vylekáte a oni vás pak budou bombardovat ustrašenejma telefonátama každej den a uštědřovat vám 30 let starý rady. Pěkně se s miminkem doma sžijte a prďte na to, že není uklizeno. Případně si na úklid a na pomoc v prvních dnech pozvěte někoho, komu věříte a o kom víte, že vám nebude do ničeho zbytečně kecat. Já třeba byla ráda za svoji mámu, fundovanou dětskou zdravotní sestru, která dřív dělala s kojencema. Využila jsem ji na čištění pupíku a očí miminka, páč jsem si na to prostě v prvních dnech nevěřila. Babi jsem využila na pomoc s žehlením. Obě byly miliónový, protože prostě jen udělaly to, o co jsem si řekla, a to bez zbytečných "dobrých" rad. Tímto oběma mooooc děkuju!


Povzbuzení na závěr - i když se vám v porodnici bude zdát, že všechno s přehledem zvládáte, nenechte se zmýlit - doma bude všechno mnohem těžší a jako od začátku, protože nemáte uzpůsobené prostory a chybí servis typu úklid, jídlo až pod nos nebo rady sester. Je to naprosto normální, nedělejte si s tím hlavu a prostě tomu dejte pár dní, než si vše uzpůsobíte novým potřebám a najedete na svůj režim. Těch prvních pár dní bude fakt na palici, možná si i pobrečíte, že to nezvládáte, ale uvidíte, že když si necháte pár dní sami pro sebe na to, abyste se sžili, bude všechno fungovat. A pak bude pokračovat ta mateřská dovolená! ;) Nenechte si namluvit, že mateřská dovolená není dovolená a že každá novopečená máma je v podstatě pochodující zombie s chlívkem místo bytu a neustále brečícím dítětem na krku. Není. Stačí věřit, že bude všechno sluníčkový, a ono to fakt sluníčkový bude! ☼



září 12, 2017 / by / 1 Comments

1 komentář:

  1. Update k jednorázovým podložkám: Už je nepoužívám na domácí přebalování, přece jen ta spotřebova byla dost velká a každé vyhození do koše mi trhalo srdce. Teď už dávám klasické čtvercové pleny, které po použití vyperu :)

    Update k vložkám do podprdy: Pořídila jsem si konečně ty látkové a musím říct, že jsou o 100 % lepší než ty jednorázové. Za prvé jsou mnohem tenčí, takže se dají líp skrýt, za druhé i příjemnější a za třetí ekologičtější. Koupila jsem je v Caresse - spodní prádlo v Praze na Korunní, jsou na jedné straně hedvábné a na druhé bavlněné a balíček 6 ks i s pytlíčkem na praní stál necelých 400 Kč.

    OdpovědětVymazat