Post Top Ad

pondělí 14. srpna 2017

Jsem biomatka?


Pojem "biomatka" má v dnešní době, řekla bych, dost pejorativní nádech. Taky mi přijde, že ho lidi používají pro jakoukoli matku, která jen trochu hledí na to, co svému dítěti dává do pusy, maže na kůži nebo do čeho jej obléká. Matka, která odmítne dát dítěti Brumíka, místo Johnson's Baby používá jen vodu a maže přírodním olejem a namísto tradičních "Pemprsek" radši balí dítě do látkových plen, už je dost podezřelá a v očích mnoha lidí vyšinutá. No ne?

A čemu teda říká biomatka strejda Google?

"Biomatky: Nechtějí se podřizovat společnosti. Touží být jiné. Jsou nevyrovnané, afektované, silně dominantní." (zdroj: https://psychologie.cz/biomatky/)

"Biomatka: matka posedlá zdravou výživou a zdravým životním stylem, což vnucuje i ostatním matkám" (zdroj: https://cestina20.cz/slovnik/biomatka/)

Ohledně vnímání pojmu biomatka byl dokonce v roce 2015 proveden i průzkum mezi 303 respondenty. Výsledky lze najít tady. Některé odpovědi na otázku č. 2:  "Jaká asociace se Vám ke slovu BIOMATKA vybaví?" jsou docela vtipné, tak například: "1) pračka 2) kovový díl vyráběný BIO postupem 3) matka, která veškeré potraviny musí kupovat v BIO kvalitě 4) vášnivá návštěvnice BIOMATU, což bude asi nějaký druh BIOGRAFu , takže kina" :D nebo: "hodně divný typ ženy". Ke konci žebříčku asociací se umístilo i pár pozitivních či neutrálních výroků, např.: "racionální přístup k výchově dětí a stravování" nebo "zdravý životní styl".

V angličtině jsem tenhle pojem v našem (českém) slova smyslu nenašla, ráda se ale poučím, takže jestli někdo z vás tenhle ekvivalent v aj zná, napište mi ho do komentářů!

A jak je to tedy se mnou? Řekla bych, že kdo chce, mohl by mě klidně biomatkou nazvat, protože:

  1. Na praní používám Ecoegg (zatím teda nemám žádné pokaděné plíny, tak uvidíme, jak bude potom fungovat).
  2. Postupně se zbavuji všech konvenčních čistících prostředků typu Bref, Cilit, Jar atd. a místo nich postupně kupuji ty ekologické, bez zbytečných chemikálií. Momentálně mám koupený univerzální čistící prostředek, jedlou sodu a žlučové mýdlo od firmy Yellow & Blue. Všechno se to dá sehnat v DMku.
  3. Místo vaničky máme doma koupací kyblík (značky Shantala, zakoupeno na bazaru).
  4. Mám připravenou také startovací výbavu látkových plenek, které hodlám využívat, když budeme doma.
  5. Jednorázové plenky (když někam půjdeme) upřednostňuji ekologické, biologicky rozložitelné. Prozatím mám koupené ty od značky Naty.
  6. Pokud nebude fyziologický problém, rozhodně mám v plánu kojit.
  7. Dítěti mám v plánu alespoň do 1 roka odpírat lepek, maso, cukr a mléčné výrobky (jsem holt kruťas).
  8. Na koupání, resp. po něm, mám připraven pouze dětský olej (Růženka od české firmy Nobilis Tilia), žádné šampóny nebo mycí gely nevlastním.
  9. Jednorázové vlhčené ubrousky mám také od značky Naty s tím, že doma mám připravené "ubrousky" na více použití (pratelné, značky Eoné) + samozřejmě máme doma tekoucí vodu ;)
  10. Koukám na to, z jakých materiálů jsou složeny dětské oblečky, povlečení atd. Přírodní matroše jsou přírodní matroše, to je marný. Dokonce se dají sehnat oblečky z biobavlny v řetězcích C&A nebo H&M. Zaítm jsem ale nic z toho nekoupila, protože jsem spoustu oblečků zdědila a přijde mi zbytečné kupovat haldy nových, když z toho to dítě stejnak za chvilku vyroste.
  11. Matrace, na které bude Papoušče spát, je vyrobena ze 100% nezávadných a přírodních materiálů, což je doloženo certifikáty. Je od italské firmy Magniflex a sehanala jsem ji v Ottointerier v Plzni.
  12. Porodní vložky a vložky do podprdy jsem zakoupila také ekologické a rozložitelné od značky Organyc (v Plzni prodává Bioplaneta).
  13. Již nějakou dobu používám přírodní kosmetiku, konkrétně 24hodinový hydratační krém bez vody od firmy Bioaroma, který ředím růžovou vodou od Purity Vision, sprchové gely a šampony nejčastěji od firmy Alverde nebo Lavera (kupuji v DMku), nově mám přírodní BB cream od značky Sobio Etic (protože po tom od L´Oréalu mi vyskákalo nekonečně pupínků), lak na nehty používám netoxický od firmy Orly nebo také Sobio Etic


Tímto bych chtěla poděkovat obchodu Bioplaneta v Plzni, kde mi paní/slečna prodavačka ochotně poradila a dokonce dala pár vzorků plenek od jiné firmy, abych mohla vyzkoušet, co líp sedne. Stejně tak bych chtěla poděkovat paní v obchodě Bosorka v Plzni, která mi věnovala čas a jako naprostému laikovi ochotně vysvětlila a poradila, jak vlastně fungují látkové plenky a co mám koupit do začátku, než zjistím, jestli to bude pro mě ok nebo ne.

Shrnutí - všechny výše uvedené položky beru v dnešní době už jako standard - člověk by se měl starat o to, jakou po sobě zanechává (ekologickou) stopu a jestli už té chemie do sebe a do okolí necpe příliš. Nebráním se vymoženostem moderní doby, naopak si myslím, že jak doba pokročila, můžeme si dovolit tyto vymoženosti využívat v mnohem lepší kvalitě než dříve.

Tak páčko zas příště, tentokrát u nějakého míň kontroverzního tématu :)

P. S.: Žádná z výše jmenovaných značek nebo obchodů mě nijak nesponzoruje (po těch pár článcích na blogu by to byl výsměch). 


srpna 14, 2017 / by / 2 Comments

2 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. No ano. Krém samotný vodu neobsahuje, pokud ale člověk chce, aby byl hydratační, nanese se na navlhčenou pleť, což výrobce uvádí i v návodu. Jak píšu v článku, já nepoužívám klasickou vodu, která mě dost dráždí, ale růžovou vodu. V zimě, kdy mi jakákoli voda v krému způsobuje zarudnutí pleti, nepřidávám ani tu a kydnu si na obličej jen ten krém bez vody. Pak teda nehydratuje, to je pravda. Jen vyživuje.

      Vymazat