Post Top Ad

pátek 10. listopadu 2017

Sport v těhotenství

Byla jste zvyklá před pupkem sportovat a nejdnou pláčete, že musíte jen sedět na zadku? Nemusí to tak být! I během těhotenství se dá hýbat, i když s rozumem. Než prozradím, co jsem praktikovala já, zdůrazním zlatý pravidlo, který najdete jak na netu, tak mi ho potvrdili i na gyndě, a to: nezačínat v těhotenství s ničím, co jste doposud nedělaly.

A na co všechno jsem si teda během těch 9 měsíců troufla já, moje kamarádky nebo co mi bylo řečeno u doktora?

Chůze - chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka, nic nestojí a dá se praktikovat po celou dobu. Stačí přizpůsobit tempo aktuálnímu stavu. Já toho nachodila za celé těhotenství celkem dost. Na začátku mi procházky na čerstvém vzduchu (pokud se tedy dá ten plzeňský označit jako čerstvý :D) dělaly dobře na žaludek, poté jsme každý den nachodili hafo kilometrů na road tripu v Chorvatsku (5. měsíc), nakonec jsem brala chůzi jako jednu z posledních vhodných aktivit, když už jsem byla na mateřské (přelom 8. a 9. měsíce).

Chorvatsko, 5. měsíc

Běh - nemám osobní zkušenost, protože jsem neběhala ani před otěhotněním, takže jsem s tím nezačínala, nicméně kamarádka - běhavka si to dávala do 7. měsíce, samozřejmě s tím, že přizpůsobila tempo i vzdálenost tomu, jak se cítila.

Cvičení na orbitreku - pokud máte doma orbitrek (eliptický trenažér) nebo chodíte do fitka, kde ho maj, směle do toho! Já na něj tedy vlezla jen párkrát, protože se mi celé těhotenství motala hlava, když jsem dlouho stála na místě, ale věřím, že kdo tenhle problém nemá, může v klidu cvičit.

Cvičení na orbitreku, 6. měsíc

Jízda na kole - jela jsem jednou, to drncání mi teda moc nevyhovovalo, ale zase - spousta ženskejch, který jsou zvyklý na kole jezdit imrvére, jezdily i v těhotenství a ničemu to nevadilo. Jedna taková je sestřička u mého doktora, o druhé jsem slyšela od paní na cvičení.

Jízda na lyžích (sjezdových) - tady už se dostáváme na tenký led, protože při sjezdovém lyžování hrozí nepěkný pád v celkem vysoké rychlosti nebo to, že do vás někdo cizí narazí. My lyžovat byli (ve 4. měsíci) a těch pár dní na svahu jsem si fakt užila, nicméně středisko jsme vybrali takové, kde byl dostatek širokých a mírných sjezdovek a dávala jsem si majzla na lidi kolem sebe. Víc o lyžování je popsáno v článku Lyžování v těhotenství.

Lyžovačka v Rakousku, 4. měsíc

Jízda na ledních bruslích - stejně jako lyžování, beru i bruslení trochu jako hru na tenkém ledě (doslova!), protože pád na zmrzlou vodu by nemusel být úplně dobrý pro to malé uvnitř. Já byla v té době ve 3. měsíci, neměla vůbec žádné břicho a cítila se dobře, navíc jsem celkem dobrý bruslař, takže jsem se nebála.

Bruslení na Lipně, 3. měsíc

Plavání - plavání se obecně v těhotenství doporučuje, nicméně mně vůbec nevyhovovalo - pokaždé, když jsem vylezla z vody, mě celkem dost začlo píchat v břiše. Navíc jsem měla fakt strach z ostatních lidí, který byli ve vodě se mnou. A oprávněně. 2x se mi stalo, že do mě někdo pod vodou kopnul. Naštěstí ne do břicha. Takže já plavání na chuť nepřišla (i když ho jinak miluju!), ale jestli vám dělá dobře a máte možnost jít plavat někam, kde nehrozí kopnutí od druhého člověka pod vodou, tak proč ne. 

Koupačka a plavání v Dobřanech, 8. měsíc

Jóga - jelikož jsem cvičila jógu už cca rok a půl před těhotentsvím, nebyl důvod s ní hned přestat. Vlastně jsem cvičila až do konce 7. měsíce, pak nám lekce skončily. Své lektorce jsem o těhotenství řekla ihned (tedy někdy v 7. týdnu). Domluvily jsme se, že budu dál na lekce chodit, nicméně některé pozice, které by pro mě byly nevhodné, mi upraví. Zpočátku jsem nemohla dělat v podstatě jen pozice na břiše, se zvětšujícím se panděrem bylo těch úprav samozřejmě čím dál tím víc, například skruty jsem dělala spíš jen tak na oko, brzy jsem vypustila záklony ... Ale třeba stojku na hlavě (a obecně obrácené pozice) jsem mohla směle dělat až do konce. Opět pod podmínkou, že vám je v té pozici dobře. Na netu se můžete dočíst, že obrácené pozice nejsou v těhotenství dobré. Já však věřila své lektorce, která cvičí již dlouho, sama má děti a říkala, že obrácené pozice jsou pro mě naopak velmi vhodné. No a Papoušče tu je, živé a zdravé (ťuk ťuk), takže asi měla pravdu :)

Cvičení pro těhotné - kapitola sama pro sebe. Samozřejmě, že na takové cvičení můžete chodit, od toho tu je! Jenže najít takové, které vám bude vyhovovat, mi přišlo jako celkem nadlidský úkol, alespoň tedy v Plzni. Buď bylo cvičení málo "výživné", takže to pro mě bylo spíš takové šolíchání, nebo ho vedla infantilní lektorka, která se nedala poslouchat ... Nakonec jsem si asi ve 4. měsíci našla stálé lekce, které byly spojeny i s informacemi ohledně porodu, šestinedělí atd. Cvičení jako takové pro mě nebylo až do posledních pár týdnů před porodem nijak náročné, člověk se ale alespoň příjemně protáhl a získal nějaké užitečné tipy. V Plzni tedy doporučuju cvičení v Těhulce.

Sjíždění řeky - tohle už je docela extrém, přiznávám. Kór na začátku 9. měsíce. Řeku jsme jeli celkem klidnou (Ohře), jezdíme pravidelně už asi 10 let, takže jsme s přítelem a vůbec s celou partou celkem sehraný tým, který se necvaká, těch pár dní na vodě jsem si nesmírně užila, nicméně pokud by se mě nějaká těhule zeptala, jestli má jet, asi bych po mé zkušenosti řekla, že radši ne. I když jsem jezy obcházela po souši, nikdy nevíte, kdy najedete na kámen, třeba když se najednou před váma objeví trochu divočejší úsek řeky. A právě v těchto situacích jsem měla nahnáno i já, a to už je co říct!

Sjíždění Ohře, 9. měsíc

U mě to tedy na celé čáře vyhrála chůze v tom nejvyšším tempu, kterého jsem byla v tu chvíli schopná, jóga a cvičení pro těhotné.

Jaké sporty jste dělaly vy?


listopadu 10, 2017 / by / 0 Comments

Žádné komentáře:

Okomentovat