Post Top Ad

čtvrtek 7. prosince 2017

Do sauny v těhotenství?

Image result for sauna

Už nám začlo to pošmourné období, kdy se brzo stmívá a pozdě rozednívá a venku panuje nevlídné studené počasí. To má člověk hned chuť prohřát svý svaly a kosti buď v teplý vaně (kterou my doma nemáme, ach jo) nebo třeba v sauně. Jenže co když je ženská v tom? Může i přesto do sauny?

Už několik let chodíme do finské sauny s kamarádama pravidelně každý týden od podzimu do jara. Člověk se prohřeje, zregeneruje a poklábosí. Na začátku ledna 2017 jsem zjistila, že mám v břiše malý Papoušče. A hned nato se kamarádi ptali: "Co tenhle týden sauna?" Začala jsem teda googlit a z různých zdrojů se dočetla buď to, že saunu vůbec ne nebo (pro mě uspokojivější odpověď) že až po prvním trimestru. Jelikož zdroje na netu ale nejsou často úplně důvěryhodné, zeptala jsem se na saunování v těhotenství přímo svého gynekologa. Opověď zněla jasně: Saunu rozhodně ne v prvním trimestru, kdy je plod nejnáchylnější na sebemenší změny v organismu, nicméně po uplynutí 3 měsíců už sauna být může, pouze ale v případě, že je matka na saunování zvyklá a že to nebude v sauně přehánět.

Celý leden a únor se mi tedy podařilo nějak zahrát do autu a v březnu natěšeně naklusala do té finské výhně :) Držela jsem se rad od doktora a v sauně si lehla na nejnižší lavici, kde je teplota samozřejmě také nižší než úplně nahoře, po saunování jsem si dala vlažnou sprchu místo ledového bazénku a rozhodně jsem v kabince nezůstávala tak dlouho jako kdysi (většinou jsem vydržela tak max. 5 - 7 min). Jednou jsem tedy byla neposlušná a šla se zahřát i v průběhu prvního trimestru, to ale nebyla finská sauna, nýbrž parní komora, kde se teplota šplhá jen k cca 45°C. A byla jsem tam jen krátce.

Důkaz toho, že pokud přizpůsobíte saunování jinému stavu, tak nevadí, leží teď přímo vedle mě ;) Papoušče je zdravé jako řípa (ťuk ťuk ťuk). A druhý, podobný důkaz, leží v náruči mé kamarádky, která se v těhotenství také saunovala a také se jí narodil zdravý chlapeček. Třetí důkaz teprve čeká na svůj příchod na svět, ale podle všech testů vypadá také zdravě :)

Shrnutí toho, jak přistupovat k saunování v těhotenství:

  • nechodit do sauny v 1. trimestru
  • saunovat se po 1. trimestru jen v případě, že je na to vaše tělo zvyklé
  • nezůstávat v kabině zbytečně dlouho (nepřetěžovat se)
  • raději ležet/sedět na nižším stupínku
  • místo bazénku s ledovou vodou zvolit raději vlažnou sprchu (aby to pro tělo nebyl takový šok, stejně jste se tam dole tak neprohřály)


P. S.: Než jsem zjistila, že jsem v tom, chodila jsem na dovolené v Norsku do sauny každý den a schlazovala se skokem do sněhu. To bylo v 1. měsíci ...
prosince 07, 2017 / by / 1 Comments

1 komentář:

  1. Já jsem chodila do sauny taky v těhotenství. Ale jak píšeš, chodím tam už několik let, takže jsem na to zvyklá a v těhotenství mi bylo dobře. Nikde jinde jsem se tak nezrelaxovala, jako tam. O to víc mi teď chybí, že s prckem není tolik volného času, abych mohla do sauny chodit jako dřív. Chtěla bych si saunu pořídit domů, tak snad se mi podaří přemluvit manžela. Máme doma akorát akumulační kamna na dřevo, se kterými nejde místnost přetopit, takže si saunu nemám jak doma udělat. A stejně by to nebylo ono.

    OdpovědětVymazat